středa 2. prosince 2015

Rychle, chutně a zdravě s Deliciously Ella


Nejsem ten typ, co by často kupoval kuchařky. Nebo aspoň ne pro sebe. Když chci něco uvařit, většinou si najdu rychlý recept někde na internetu nebo se zeptám někoho, kdo má zkušenosti (většinou mamky) a řídím se podle jeho rad. Ale kniha britské blogerky Elly Woodward Lahodně s Ellou (v originále Deliciously Ella) mě zaujala už na první pohled. Měla krásnou obálku, tak jsem ji otevřela a prolistovala ji. Ohromily mě nádhené fotky, ze kterých přímo čiší radost ze života, osobní přístup autorky a samozřejmě zajímavé recepty. I přesto jsem se do její koupě nejdřív nehrnula. Když ale táta onemocněl, řekla jsem si, že je načase trochu změnit způsob, jakým se stravujeme (ano, geny jsou geny a na ty strava velký vliv nemá, ale obecně jsem toho názoru, že správnou výživou - a tím nemyslím žádné šílené diety - můžete předejít mnoha nebezpečným chorobám). 
A tak jsem si koupila svou první kuchařku. A jsem z ní nadšená! Je tak jiná, než obyčejné kuchařky. Nenajdete v ní to klasické třídění na polévky, hlavní chody a dezerty, na každé stránce vyskočí nový, inovativní recept, kterým potěšíte kromě chuťových buněk i všechny ostatní buňky, co v těle máte. 
Tady musím upozornit milovníky masa, že recepty jsou vegetariánské. Sama sice vegetarián nejsem, maso jím ráda a relativně často, ale nezblázním se, když na talíři není. Občas mám dokonce dny, kdy to i uvítám.


Mezi lidmi obecně převládá takový mýtus, že zdravé jídlo se nedá jíst, že je pracné a drahé. Ano, v Česku jsou zdravé suroviny trochu dražší, ale já si vždycky říkám, že teď raději investuji do zdravého jídla, než abych později musela investovat do ještě dražších léků. A domněnku, že zdravé jídlo není dobré a ztratíte s jeho přípravou v kuchyni spoustu času, Ella ve své knize dokonale vyvrací. S přípravou většiny pokrmů se vejdete do hodiny (maximálně) a chutnají skvěle (experimentálně potvrzeno).

Photography by Andrew Crowley
V knize nenajdete žádné informace o kaloriích, tuku, sacharidech a podobně. Najdete tam soupis spousty výživných surovin a nekonečně mnoho rozličných postupů, jak z nich vykouzlit ta nejlepší jídla. 
Když už jsem u těch surovin, musím upozornit, že k realizování některých receptů budete potřebovat google. Co jsou batáty a datle asi každý ví, ale osobně jsem třeba netušila, co je to tamari (a že se o tom píše skoro v každém druhém receptu - pro přesnost, je to sójová omáčka). Dále se taky připravte, že k některým surovinám si budete muset hledat v Česku dostupné alternativy. Čerstvé datle Medjool tady v supermarketu jen tak neseženete, sušené vám ale poslouží stejně dobře. 
A moje rada navíc: nesnažte se ptát se na "exotické" suroviny obsluhy. Součástí jednoho receptu byla rukola (to je ten salát). V zelenině jsem ji nenašla, tak jsem odchytila pracovníka supermarketu a zeptala se, zda ji náhodou někde nepřehlížím. Pán nejdříve vzbudil moje naděje, když se rozeběhl kamsi mezi regály, jenomže ty upadly do zapomnění ve chvíli, kdy se začal přehrabovat v mrazáku s masem, načež prohlásil, že rukolu skutečně nemají. Ehm.


Že to vypadá skvěle? Tenhle recept (Těstoviny s pestem z avokáda, para ořechů a rukoly) už patří k mým vyzkoušeným. Pokud knihu máte a chystáte se tento pokrm zkoušet, doporučuji nedávat do pesta olivový olej, minimálně ne v takovém množství. Avokádo a ořechy jsou už samy o sobě dost tučné (čili hodně syté) a narozdíl od olivového oleje navíc nemají tak výraznou chuť, takže když ho tam dáte Ellou doporučených osm lžic, úplně přebije všechny ostatní složky pokrmu. Proto s ním raději šetřete.


Mnohem raději peču, než vařím. A to úplně cokoliv. Mám ráda pečené brambory, dýni či banány. U Elly najdete tuny receptů na "pokrmy z trouby", například tento na pečená jablka s kokosovou polevou.


A nakonec můj oblíbený recept na batátové brownies neboli "slaďounké kousky nebe". Žádná vejce, žádný cukr a mouka jen celozrnná. O neopakovatelnou chuť se postarají datle, batáty, javorový sirup a správnou barvu tomu dodá pořádná porce kvalitního kakaa!

Spoustu dalších jídel najdete na oficiálním webu Elly Woodward, a pokud chcete nejnovější recepty hned z první ruky, omrkněte její Instagram

Dobrou chuť! :) - A. 

4 komentáře:

  1. Taky si na ni dělám zálusk, tak doufám že se pod stromečkem dočkám :-D Vypadá fakt parádně :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak jo, přesvědčila si mě, jdu do ní :) Doma navíc maso nejíme, tak myslím, že inspirace bude spousta. Taky raději peču a hlavně nesnáším dlouhé vaření, rychlé recepty jsou ideál.

    OdpovědětVymazat