ČTĚTE! (Pokud chcete fotografovat lépe)
Když jsem začínala s focením, moc jsem se nezaměřovala na technickou stránku věci (protože jsem ji ani neznala), prostě jsem fotila a ono to vždycky nějak vyšlo. S rostoucí touhou zlepšovat se v něčem, co mě baví a v čem chci být jednou vážně dobrá jsem si ale řekla, že je načase sáhnout po první příručce a seznámit se se svým stroječkem o trochu lépe.
Už pár měsíců sleduji různé tipy na webu Milujeme fotografii. Tam jsem se dočetla o knize Čtěte!(Pokud chcete fotografovat lépe) Henryho Carrola. Všude na ni pěli chválu, tak jsem si řekla, že ji taky vyzkouším. A v nejmenším mě nezklamala.
Carrol vás už od samého začátku do publikace vtáhne svým poutavým stylem psaní, který není ani příliš odborný, ale ani laxní, takže vás kniha neodradí svou složitostí a četnými technickými termíny, ale ani neunudí nezáživným tlacháním o ničem. Autor zkrátka našel tu vzácnou tenkou čáru, na které balancuje pozornost čtenáře-fotografa začátečníka, a za to jsem byla vděčná.
Nejprve rozebírá kompozici fotografie a její základní principy (dělení na třetiny myšlenými čarami, vodicí linie, rámování atp.), které jsou vždycky doplněné ukázkou, prací některého slavného fotografa. To mi přišlo obzvlášť užitečné - vidět věci v praxi je nejlepší učební pomůcka na světě.
Mně osobně se informace pamatují lépe, když je vidím nejen psané, ale i vizuálně ztvárněné. A u knížky o fotografii se tohle přímo nabízí. Jsem ráda, že toho autor využil.
Pak přijde na řadu technická část - autor nás provází expozicí. Dozvídáme se například, že focení v manuálním režimu je ztráta času, že přednastavené režimy typu pohyb, noční scéna a podobně jsou odpad, že automat není až tak špatný, jak se o něm říká, a že zaručeně nejlepší režimy jsou priorita času, clony a "prima auto". Všechny nám totiž poskytují dostatečnou tvůrčí svobodu, kterou k práci potřebujeme, ale zároveň nás nechají "do toho mluvit", což automat neumožňuje.
Tyhle technické věci jsou přitom nádherně znázorněné různými zjednodušenými grafy a stupnicemi, které si stačí prohlédnout jednou a hned víte, o co jde, a nemusíte se dlouze prokousávat příručkou přibalenou k aparátu, ze které stejně nebudete nijak moudří.
Já jsem ráda, že mi konečně bylo vysvětleno používání ISO v kombinaci se clonou a expozičními časy tak, aby fotka nevypadala jako přesvětlená, zrnitá, nic neříkající šmouha.
Dokazuje to nejen ukázkami prací těchto velikánů, ale i zajímavostmi z jejich životů, které byly velice poutavým a inspirativním prvkem na celé publikaci. I díky tomu jsem si našla na fotografické scéně své favority.
Pro Alkana Hassana byla nejpřitažlivější každodennost a neobyčejné momenty v moři monotónnosti. Poutavou symetrii jeho fotografií ale přesto ruší příznačné "lidské prvky" - tady jeden vidíme přímo v popředí jeho záběru. Není tam omylem. Právě díky tomu nepůsobí snímek příliš strojeně a předvídatelně. Fotografie se jmenuje Low Tide a byla vyfocena na Brighton Beach.
Dlouhý čas závěrky, stativ, noc. Série "Cityscapes". Bangkok. Geniální Luca Campigotto.
"Průměrní fotografové krásu imitují. Velcí fotografové vytvářejí svou vlastní." - Henry Carrol
4 komentářů
Vůbec jsem nevěděla o tom, že je tato kniha už přeložená, teď se po ní asi podívám. :) Fotím ráda, ale o různých pojmech ze světa fotografování nemám ani páru, tak bych se mohla něco přiučit. :)
OdpovědětVymazatPS. Musím Ti napsat téměř to samé, co jsi psala Ty mně. Nechápu, jak je možné, že jsem na Tvůj blog ještě nenarazila! Hrozně mě baví a máš skvělé fotky. Přála bych Ti mnohem více čtenářů. :)
Vážně doporučuju, mně dala opravdu hodně! :) A děkuji moc za kompliment! :)) ❤
VymazatUrčitě se po knize podívám, protože také fotím a také se chci zlepšovat :) Děkuji za tip!
OdpovědětVymazatJe to napsané fakt jednoduše, takže pro začátečníky ideální! :)) nemáš zač a děkuji ti za komentář! :)
Vymazat