Zápisník jedné lásky - velká romance nebo slaďárna pro naivky?

by - 21:06

Zápisník jedné lásky jsem poprvé viděla ve filmovém zpracování asi před šesti lety. Dokážete si představit, jak mě to jako třináctiletou holku rozhodilo. Někde mezi pláčem a vzlykáním jsem se do toho příběhu neodvolatelně zamilovala, a když jsem se dozvěděla, že existuje literární předloha, toužila jsem si ji přečíst. Ale byla beznadějně vyprodaná a nakladatelství Ikar udělalo další dotisk až v roce 2013. Vlastní výtisk (krásný, viďte?) se mi dostal do rukou relativně nedávno - koncem roku 2014. Takže... stálo to čekání vlastně za to?


Nicholas Sparks byl od mých patnácti, kdy jsem od něj přečetla první knihu - Poslední píseň -, mým literárním idolem. Jeho příběhy jsem považovala za ohromné milostné romány, které nic nepředčí (tehdy jsem ještě neznala Lolitu, Gejšu nebo třeba Pokání). Obdivovala jsem ho tolik, že jsem dokonce v šestnácti napsala vlastní "román" á la Sparks přibližně o tři sta padesáti stranách.

Ačkoliv už znám lepší autory a daleko kvalitnější díla, Nicholas Sparks stejně bude napořád mou pubertální literární láskou, autorem, k jehož knihám se budu ráda vracet nebo si přečtu ty nové, protože mě k němu vážou milé vzpomínky na mé první spisovatelské počiny a na počátek mé vášně k literatuře, která by se bez něj možná ani neprojevila. 

Ale teď už konečně k recenzi.

Zápisník jedné lásky je příběh, který znají i ti nejzarytější skeptici a odpůrci romantických řečiček a velkých gest. Možná díky věhlasnému filmu, na němž režisér Nick Cassavetes spolupracoval s Ryanem Goslingem (Noah) a Rachel McAdams (Allie). Proto asi nemusím dopodrobna vysvětlovat, oč v knize běží, ale přece jen trochu nastíním zápletku: Ona je bohatá dívka s dobrým vzděláním, on je chudý kluk z venkova, který má rád poezii a svého otce, s nímž žije ve skromném domě. Setkají se úplnou náhodou, zamilují se a prožijí spolu nádherné léto. Život je rozdělí, Allie si najde bohatého manžela, Noah po smrti otce opraví venkovské sídlo, kde žije samotářským životem, a pořád myslí na Allie. Po letech je osud znovu svede dohromady - v obou se probudí dávná vášeň a láska, Allie opouští manžela a stěhuje se k Noahovi. Přivedou na svět děti a žijí šťastně, dokud Allie neonemocní Alzheimerovou chorobou. I přes všechny komplikace s ní Noah zůstává až do konce a snaží se pomocí předčítání zápisníku vzbudit v Allie umírající vzpomínky, až se mu to v jednom vzácném okamžiku doopravdy podaří.

Na Zápisníku jedné lásky se mi líbí autorem dokonale promyšlená kompozice. Kniha v podstatě vypráví příběh životů dvou lidí od mládí až po stáří, zachycuje vedlejší dějové linie, stejně jako zahrnuje i popisné pasáže přírody, interiéru domu a pocitů postav, a to vše dokázal Sparks obsáhnout na necelých 159 stran. Osobně jsem jako autor ten "vykecávací typ" (i když už se to snažím korigovat), takže schopnost sdělit vše podstatné, ponechat uměleckou úroveň psaného slova a ještě být stručný považuji za něco mistrovského. Možná k tomu ale přispěla i autorova technika vyprávění "příběhu v příběhu". Zjednodušená forma rámcové kompozice v tomhle případě padne jako ulitá.

Dalším plusem je pro mě postava Noaha jakožto skromného, pracovitého člověka se smyslem pro krásu okolního světa i půvab slov. Je to takový staromódní typ muže, kterého by ve skrytu duše každá dívka/žena chtěla mít po boku (ještě kdyby vypadal jako Ryan Gosling, žejo), a snad i proto tahle knížka tak dobře funguje na čtenáře.

Autorovo vyjadřování bylo uhrančivé, když mi bylo patnáct, a ohromuje mě i teď, i když popravdě už o trochu méně. Přesto se ale stále najdou řádky, které mě odzbrojí a připomenou mi, proč jsem se do toho Sparkse vlastně tolik zamilovala. Jako například tenhle odstaveček: "Zůstanu s tebou, dokud tě slunce nevyloučí ze svého jasu, vody ti neodepřou svůj lesk a listí svůj tichounký šepot." Vím, je to prosté. Jenomže právě v tom nacházím tu genialitu.

Když už odezněla má posedlost jedním autorem, musím se přiznat, že na Sparksově tvorbě nacházím i negativa. V generalizovaném pojetí jsou to především přílišné projevy pobožnosti, které se v některých dílech projevují méně, v některých více. Nicholas Sparks je pochopitelně věřící, nic proti tomu, jenomže to má za následek, že jeho postavy skoro nikdy nepáchají nic špatného a mají pochopení pro všechno a všechny na světě. Je to sice hezké, ale bohužel trochu utopické, navíc tím autorovo dílo jako komplexní záležitost spěje k neodvratné monotónnosti, což je podle mě škoda.

A konkrétně k Zápisníku. Iritovala mě postava Allie (svým jednáním, uvažováním), ale to je spíš můj osobní názor, než aby se to dalo vnímat jako mínus. A příběh, ač já sama ho zbožňuju, je tak trochu klišé. Chudý kluk, bohatá holka, letní láska, rozhořčení rodiče, odloučení a šťastné shledání. Celé to zachránily detaily, originálnější závěr (spíše života Allie a Noaha, než knihy jako takové) a již výše zmíněná dobře vymyšlená kompozice.

Zápisník jedné lásky je kniha, kde se velká romance prolíná se "slaďárnou pro naivky", a dohromady vytváří něco, co neurazí, a sem tam vás pohladí po duši nebo naopak přiměje k pláči. Napsat to někdo jiný, dostane dílo dvě a půl hvězdičky. Ale protože je to Sparks, se svými krásnými metaforami a nenuceností, která odzbrojuje, moje výsledné hodnocení se vyšplhá o ještě o pomyslnou hvězdičku výš.

P.S. Film se mi tentokrát líbil o chlup víc, než knížka. 

Podobné

1 komentářů

  1. Knihu jsem nečetla a přiznám se, že film jsem snad ani neviděla celý..:/

    OdpovědětVymazat